Monday, May 19, 2014

Resepi Kerabu kerang favourite

Ya Allah dapat makan benda ni memang nikmat rasa... Hehehhe.. Sebelum kawen memang tak pernah rasa, lepas kawen mil buat and rasa sedapppp sungguh.. Boleh jadi addicted la.. Kekkeke... Ratah saje xmkan nasi pun sodappppp :p

Meh sini nak share resepi dengan korang.. Resepi simple2 ja.. Kekekek..
Bahan yang diperlukan ialah :
1)KERANG
2)TAUGE
3)KERISIK
4)SANTAN
5)CABAI BESAR
6)CABAI KECIK
7)BELACAN
8)BERAS GORENG
9)AIR ASAM JAWA
10)BAWANG BESAR & HALIA
11)GARAM, GULA

Memula korang basuh kerang, kemudian rebus and kopek kerang,,,, nyumnyum :)


Perisi tauge dan rebus yer..

Beras juga digoreng sehingga kekuningan dan blend kering..Gambar macam kat bawah...

Kemudian, korang potong halia and bawang sikit untuk tabur atas kerabu nanti :)

Okeh..sekarang masa untuk buat sambal kerabu tu .... Blend cili besar, cili kecik dengan belacan... Gambar belacan lupa la nak snap...kekkeke..agak2 ea mcm nak buat sambal belacan tu... :p

Dah blend, korang buh dalam satu bekas


..... Masukkan bahan lain...
                                      Masukkan kerisik, gula dan garam

                                           Masukkan air asam jawa

                                                 Masukkan santan

Lastly korang masukkan beras halus yang digoreng..,kemudian kacau sehingga sebati and rasa..

Satukan kerang, bawang merah, halia dan tauge... Kemudian tuang sambal ke atasnya.. Gaul hingga sebati... 

Dan hasilnya...., nyumnyum....SELAMAT MENCUBA :)

5 comments:

idzwa kamaruddin said...

wahhh sedap nyer!

Mommy_Cha said...

kecur liur aku!!!!!

Allene said...

telan air liur...

amal said...

waaaa sedapnye ros!!

Masya said...

sedapnya.. x payah pakai kelapa yer.. pakai peras sanga jer.. lg sedapp... x pernah buat resepi ni ros.. idea brillion ni utk buka pose.