Monday, July 01, 2013

Ayam percik pemanggang ajaib

Ros duk kat umah mil selama seminggu minggu lepas. So macam2 jugak la masak kat sana. Kakak ipar memang suka memasak.. Jd boleh la cuba mencuba resepi baru :-)
Ayam percik ni versi mak ros :-) kalau dia buat memang rasa sdap sangat. Yang ros buat ni tak la sesedap mana tp boleh jugak dihabiskan.hahaha.. Ayam dia lembut sangat.. Tak sabar nak ada Pemanggang ajaib sendiri. Hehehe
bahan-bahan
1)Ayam seekor wajib tau..hahaha
2)Bawang besar 2biji *
3)Bawang putih 3ulas *
4)Halia sbesar ibu jari *
5)Serai 2batang *
6)Rempah biji 1sudu besar *
7)Lengkuas sikit *
8)5-10tangkai cabai kering * nk pedas sila lebihkan
9)Gula melaka
10)Asam jawa/asam keping #ros guna asam keping ja
11)santan agak2 untuk bagi pekat
12)Garam secukup rasa
Cara-caranya
¤Blend bahan yang bertanda *
¤Perap ayam dengan bahan blend dalam 30min
¤Kemudian panaskan kuali, masukkan ayam dan kuah perapan..
¤kacau dan masukkan dsantan.
¤masak ayam separuh masak dan angkat.
¤biarkan kuah pekat dan rasa biar cukup lemak
¤masukkan garam secukup rasa
¤sediakan pemanggang ajaib, kemudian masukkan ayam bersama kuah perapan selama sejam
¤biar betul-betul masak dan siap dihidang :-)<

9 comments:

CtAyue said...

wah sedapnya.... terliur lak..

Khai♥Rin : anies said...

alahai....meleleh je air lir ni...

Masya said...

hohohoho..... tgk gambar pun dah mengiurkan, baru cdg nak masak aam percik ala pemangang ajaib ... x sangka ros dah tayang gambar ...

inazamri said...

akak idamkan pemanggang ajaib tp tak terbeli lagi huhu.terliur tgk ayam tu

Tina Othman said...

Sedapnya ros, terliur tgk

With Julia said...

Kena cuba nih resepi sis...umi Qi pun ada pemanggang ajaib belum rasmikan lagi hehhe

nik ros said...

boleh cuba resepi ni coz nik beli pemanggang ajaib tu aritu masa pi langkawi..hehe

♥ ROS ♥ said...

Katlangkawi mesti lg murah.. Haa try2.. Ros pun guna yang mil punya.. Yg sendiri pun xguna lg..hahaha

♥ ROS ♥ said...

Haa cuba.. Ros punya pun duk tersimpan jer..ni guna yang mil :p