Thursday, June 14, 2012

Agar-agar milo lapis oreo


Alhamdulillah menjadi jugak Ros buat agar-agar nih. So Ros tempek resepi kat sini supaya senang Ros nak ulang buat :P kihkih.. Seperti biasa Ros ade jugak DERHAKA pada RESEPI ASAL sebab takut manis sangat :P ekekek.. Ros amek resepi ni kat blog http://decochoco.blogspot.com/2012/06/agar-agar-milo-lapis-oreo.html

Agar-agar Milo Lapis Oreo

Saiz: 8" persegi

BAHAN2:
  • 1 bungkus / 10g Jelly Powder (Serbuk Agar-Agar) -ros guna yang agar2 bungkus 170g
  • 750ml Air -ros guna 1200ml air asal guna 1000ml je kalu 170g agar-agar
  • 160g Gula  -ros hanya guna setengah cawan gula
  • 1 tin (400g) Susu Cair
  • 3/4 cup Serbuk Milo
  • 1 bungkus (137g) Oreo Cookies - patah2kan tp biarkan sandwich 2 lapis
CARA2:
  1. Masak serbuk agar2 & air sehingga larut. Masukkan gula & masak sehingga gula larut. Masukkan susu, kacau sebati sehingga mendidih
  2. Asingkan 2 cwn ke dlm periuk yg lain & campurkan milo sehingga sebati. (Ros guna 3cawan sebab masa mendidih tu dia akan kering sikit)
  3. Tuangkan 1 cwn campuran milo ke dlm acuan. Panaskan campuran milo yg separuh lagi dgn api paling kecil supaya tidak membeku. Apabila permukaan nya mengeras sedikit, tuangkan kesemua adunan putih tadi. Taburkan biskut oreo. Apabila permukaan nya mengeras sedikit, tuangkan baki adunan milo tadi(baki lagi 2cawan yang ros buat tu tuang untuk atas sekali)
  4. Biarkan membeku di suhu bilik sebelum masukkan ke dlm petisejuk.
TIPS UNTUK MELAPIS:

a. Jangan tunggu sehingga lapisan membeku sepenuh nya sbb takut lapisan tidak melekat.
Jika membeku semua, guris2kan permukaan dgn garfu sebelum tuangkan lapisan seterus nya.
b. Pastikan adunan masih panas apabila menuang ke atas lapisan sebelum nya supaya ia melekat dgn baik.


p/s: bak kata empunya blog, tak rugi kalau cuba buat. Memang sedap ( mood:perasan :P)

26 comments:

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

wah.. nampak sedap.. kalau beli kat kedai bukan main mahal.. :)

♥ ROS ♥ said...

Nmpak sedap n rasa pun insyaallah sedap... Mahal ea?? Haa buatla sendiri.. Senang ajer, leh mkn untuk sebulan :p

kakcik said...

Kakcik dah lama tak buat agar2. Kalau buat pun, 'agar2 bodoh' yang warna merah tu je. :)

Anum said...

wow sedapnya

Yaya Azura aka Naz Azra said...

sekali tengok dah berkenan..insya Allah hujung mingu nie nk buat la..

Lady Rina said...

Thanks for the recipe..nampak sedap je..

IeRa said...

nk try la nnt :P

Zana Adieyza said...

nampak sedappppp.. tq utk resepi tu!

Mrs Nageb said...

Nak buat...memang napak sumper delicious....so, resepi yg ros ubah ni manis tak? Nak ikut resepi roslah...:)

eMMe said...

nyum2... leh tak anta sikit kat saya, heheheh... nampak cam menarik tetarik la Ros..

pst: Ros, tu la kan, biasa kite dengar tak elok makan organ dalam, tapi tu la saranan daripada misi smalam tuu... makan skit je la ek, huhuhu...

♥ ROS ♥ said...

Tak manis sgt kak... Tapi ros ade rasa sebelum tuang tu.. Kalau manis leh tambah air.. Sbb nak bg auni mkn jugak tu yg xbuat manis sgt :)

♥ ROS ♥ said...

Jangan menidam sudah yer..rasa bersalah nnt xdpt tunaikan ..hihihi... Kerang lebih tinggi kandungan yer dr hati lembu tu.. :) huhuhu...

♥ ROS ♥ said...

Sama2.. Share2 jer.. Nak donuttt... :p kihkih

♥ ROS ♥ said...

Gambar je kot..kna buat bru rasa mcm mana.. Takat ni sdap sbb oreo tuh.. Hihihi.. Sejuk tekak :p

♥ ROS ♥ said...

Agar2 bodoh pun asalkan kakcik rajin..ros ni penyegan gak.. Hahahha... Sekali nak makan kna tekak bru nak buat :p

♥ ROS ♥ said...

Haa lekaih2 :p

♥ ROS ♥ said...

Bolehla... Hihihi :)

♥ ROS ♥ said...

Bauat la kak.. Senag ajer bahan dia... Ros tgk ade stok bahan tu yang jadi buat tu :p

msredcheesecake said...

dapnya nampak.... mesti budak2 suka kan ni?

Yaya Azura aka Naz Azra said...

tq ros sudi follow..akak dah lama follow sini..nanti akak masukkn dlm bloglist..baru senang nk bw..

ShimaSalleh said...

Wah mesti sedap ni.. Hari tu baru je buat agar2 milo je.. Ni ada tambah oreo pulak mesti la lagi best kannn

CIK PUAN TIPAH said...

Sedapnya ros...

Siti Nursyuhada said...

macam sedap je nak cuba thanks...

nik rosmawati said...

feveret la kalau agar2 ni :)
sedapa jea tgk.dah la tgh lapar ni.

rieda_ffya said...

sedap nampak..amik resepi ni boleh? salam kenal..

Ain Nasuha said...

Hmm nyum,, nk try buat laa..